Orthomoleculaire Voeding

Docent: Irma van Dort

Leslocatie: Ommen

Startdatum: 21 maart 2020

Minimaal aantal deelnemers: 15

Workshop prijs; € 799,- per persoon (inclusief water/koffie/thee).
Deelnemers dienen zelf hun lunch te verzorgen.

Prof. Dr. Linus Pauling heeft een nieuwe term en theorie ontwikkeld toen hij er achter kwam dat de moleculen in ons lichaam een enorm belangrijke rol spelen: Orthomoleculair was zijn nieuwe term. De term bestaat uit samenvoeging van de woorden moleculen (wat voor zich spreekt) en ortho afkomstig van het Griekse Orthos.

Orthos betekent goed of gezond. Orthomoleculaire voeding staat voor voeding die bijdraagt aan een goede afstemming van alle moleculen voor een gezond lichaam.

Het gaat dan om de juiste inname van koolhydraten, eiwitten, vetten en ook vitaminen, mineralen en spoorelementen.

Voor een gezonder voedingspatroon hoef je niet veel bijzondere toeren uit te halen. Vaak betekend het weglaten van ongezonde producten al een hele verbetering. Door dagelijks ongezonde producten in de voeding, wordt het hele lichaam constant belast. Een voedselpatroon aanmeten van ongeraffineerd en onbewerkt voedsel geeft al een duidelijke verandering.

De uitscheidingsorganen (lever, nieren, longen, darmen en huid) moeten daardoor hard werken om het lichaam zo schoon  mogelijk te houden). Door het weglaten van belastend voedsel kan het lichaam beter functioneren.  De volgende stap kan zijn om gezondere voedingsproducten te gebruiken. Dit zijn dan biologische producten, matig met dierlijke producten, veel groente en fruit en bovenal: variatie is heel belangrijk.

Toetsing

Voor een voldoende eindresultaat moet voldaan worden aan de volgende voorwaarden:

  • actieve deelname in de les met alle opdrachten;
  • alle huiswerkopdrachten hebben voldaan;
  • de eind-opdracht is met een voldoende afgesloten;
  • de student is minimaal 100% van de lessen aanwezig geweest.

Opdrachten

Collegedag 1:

Bijhouden voedingsdagboek voor 5 dagen inclusief een weekend.

Doel: bewustwording van voeding, wat eet je, waarom eet je, heb je bewustwording op het voedsel dat je eet?

Collegedag 2:

Neem je voedselinname onder de loep nemen aan hand van kennis 1e collegedag, wat ben je anders gaan doen mbt vet/eiwit/koolhydraatinname, suiker/zoetstof gebruik.

Doel: Hoe pas je kennis toe in je eigen voedingspatroon.

Collegedag 3:

Gebruik gedurende een week koolhydraatarme voeding en beschrijf wat heeft dat met je gedaan. Hoe heb je het wel/niet kunnen toepassen, wat ben je tegengekomen aan uitdagingen met dit voedingspatroon.

Doel: ervaren welk effect koolhydraat arme voeding op je gezondheid heeft (fysiek en emotioneel).

Collegedag 4:

Stel voor jezelf een gezond voedingplan op (voeding en adviezen). Kies 3 recepten uit die je normaal gesproken niet maakt, voor ontbijt, lunch, diner. Nuttig dit ook en maak verslag wat het met je gedaan heeft: uitzoeken, klaarmaken, opeten (je vertrouwde voeding laten staan).

Presentatie eindopdracht op de 5e collegedag

Beschrijf een casus (binnen jouw praktijk) waarbij voeding een rol speelt bij de behandeling.

De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Afname anamnese klacht gericht
  • Afnemen voedingsanamnese
  • Uitwerken je visie op het gebruikte voedsel.
  • Uitwerken voedingsadviezen:
  • Maak een voedingsadvies
  • Motiveer waarom je dit advies voor de cliënt hebt gemaakt.

Doel: focus niet op voeding, maar praktijkgericht; behandel een cliënt met bewegingsbeperking met voedingsadviezen. Geef een follow up in de presentatie wat de uitwerking is geweest.